Utställningar

På Bergmancenter har vi både tillfälliga och permanenta utställningar kring Ingmar Bergmans arbete med film, teater och andra medier. Här får besökare lära sig mer om en av världens mest betydande filmskapare, vars karriär sträckte sig över 65 år och fler än 500 verk. Ta chansen att få veta mer om den starka relation som uppstod mellan den världsberömde regissören och Fårö.

Sommaren 2017 invigde Bergmancenter utställningen Riddaren och döden. Kolla vår kalender för att se aktuella guidade turer.

Fårö – Ingmar Bergmans filmiska Landskap

Utställningen tar dig som besökare rakt in i den starka relation som uppstod mellan den världsberömde regissören och Fårös säregna landskap – och dess invånare. Allt startade 1960 när Ingmar Bergman besökte Fårö för första gången för att hitta en inspelningsplats till Såsom i en spegel. Bergman själv beskriver det som kärlek vid första ögonkastet.

Efter att fem filmer spelats in på ön av Ingmar Bergman så är det karga landskapet med dess vindpinade träd, ängar och steniga stränder tillsammans med dess hårda, vita ljus synonymt med en filmografi i världsklass.

Här får vi även möta fåröborna, som ofta engagerades i filminspelningarna. Många fåröbor var statister medan andra hjälpte till med att bygga kulisser eller lägga räls för komplicerade kameraåkningar. Fåröborna är helt i fokus i Bergmans två dokumentärfilmer, Fårödokument, som spelades in 1969, och den fristående uppföljaren Fårödokument 1979. Bergman kände, efter att ha blivit husägare på Fårö, en stark vilja att dokumentera öbornas vardag – och den ömsesidiga respekten var grundmurad.

Riddaren och Döden

“Riddaren och döden” blickar tillbaka på året 1957 då Det sjunde inseglet och även Smultronstället hade premiär.

Det sjunde inseglet är sprungen ur en teaterpjäs, ”Trämålning”, som Bergman skrev 1954. Den är även källan till den till den ikoniska slutscenen där det dansas med Döden.

En nyskapad schackruteformad videoinstallation belyser filmens känsliga foto av Gunnar Fischer och filmens ljudbild, samtidigt som det skapas ytterligare lager av tolkning med utvalda scener och ögonblick i filmen.

Särskilt för utställningen har de klassiska schackpjäserna från filmen reproducerats, ursprungligen skapade av filmarkitekten P A Lundgren, med tydlig inspiration från världens äldsta schackspel från 1200-talet, de s k Lewis-pjäserna. Vissa av dem – den svarta drottningen, den vita kungen samt en bonde – visas också som meterhöga skulpturer.

Det sjunde inseglet är en av Bergmans mest kända – och mest parodierade – filmer, vilket illustreras med ett montage av kultfilmer blandat med tecknad film och animationer för barn.

Utställningen är en lekfull resa till en ikonisk värld, skapad av Ingmar Bergman.

Vi vill tacka:

Bergman Moods – Costumes & Images

Bergman Moods – Costumes and Images, visades på Kennedy Center i Washington DC, som första svenska utställning att visas där. Den består av kostymer designade av Nina Sandström och fotografier av Magnus Länje. Bland annat möter vi som besökare kostymer från Dramatens uppsättning av Fanny och Alexander och från Tomas Alfredssons och Jesper Walderstens kortfilm, Bergmans Reliquiarium från 2018, med bland andra Veronica Maggio och Lena Olin.
– Kostymen hjälper skådespelaren att kliva in i rollen, den visar karaktären. Alla detaljer är viktiga, även de som inte syns. Underkläderna till exempel, speciellt i historiska pjäser, en korsett förändrar både hållning och kroppsspråk. Jag gör ofta mina kostymskisser i blyerts. Om det finns något som skådespelaren vill ska vara annorlunda kan jag då lätt ändra. En kostym är aldrig bra om inte skådespelaren trivs i den. Kostymen måste kännas rätt för den som ska bära den, berättar Nina Sandström om sitt arbete.

Magnus Länjes skådespelarporträtt och fotografier från typiska Bergmanmiljöer skapar både en fond och ett djup åt utställningen och kostymerna.

Nina Sandström är stylist och designer utbildad på Konstfack i Stockholm. Hon har gjort kostym för en lång rad föreställningar inom teater, film, opera och dans. Just nu arbetar hon med kostymerna till Dramatens uppsättning av Fanny och Alexander, som har premiär i höst.

Magnus Länje är fotograf baserad i Stockholm och New York.